Otvaranje restorana ume biti zahtevan proces sa puno izazova. Gde je najbolje otvoriti restoran u Srbiji, odakle početi, koliko će koštati, kako napraviti tačne kalkulacije, formirati budžet – sve su ovo pitanja koja brinu buduće vlasnike.
Tekst koji je pred vama namenjen je svima koji žele da otvore restoran i da ga uspešno i efikasno vode. Saveti koji smo pripremili u velikoj će meri olakšati vaše prve korake u ugostiteljstvu.
Izaberite lokaciju – gde su najbolja mesta za restoran u Srbiji
Želite da otvorite restoran u negde Srbiji, a niste sigurni koje su lokacije najbolje? Kao što možete pretpostaviti, veliki gradovi poput Beograda, Novog Sada, Niša i Kragujevca su pogodnija mesta za restoranski posao od manjih gradova i naselja. Međutim, nemojte isključiti ni mogućnost da u manjem gradu, gde nema velike konkurencije, ponudite svoje kvalitetne ugostiteljske usluge.
Banjska i planinska odmarališta, ali i uređena naselja kraj većih jezera i reka kao odlična mesta za letovanje i odmor u Srbiji takođe su savršena za otvaranje restorana. Vrnjačka Banja, Prolom Banja, Sokobanja, Palić, ali i još neiskorišćeni turistički potencijali Lukovske Banje su definitivno lokacije koje vredi razmotriti kada planirate otvaranje restorana. Naravno, tu su i naši zimski centri Kopaonik, Zlatibor, Divčibare, Tara, Stara Planina…
Tražite pristupačno i vidljivo mesto
Jednom kada izaberete grad, potrudite se da precizna lokacija vašeg restorana bude na vidljivom i pristupačnom mestu. Potražite područje sa dosta prolaznika i obezbedite parking i jednostavan prilaz automobilom.
Orijentišite se prema konkurenciji
Mislite i na konkurenciju u blizini. Ponekad je doza zdravog takmičenja dobra i pomaže da se izreklamirate, ali isto tako dovoljna udaljenost od drugog tj. drugih restorana može biti garancija da vaši gosti neće otići na neko drugo mesto.
Iznajmite lokal
Pronađite i iznajmite prostor. Mnogi odlični lokali se mogu uzeti u zakup, čime obezbeđujete veću fleksibilnost. U slučaju da rešite da proširite posao ili imate nekih problema, lakše ćete zameniti iznajmljen lokal od onog kog ste kupili.
Koncept i ime restorana – razvijte originalnu ideju
Kada otvarate restoran, važno je da imate jasan koncept i jedinstven naziv po kome ćete biti prepoznatljivi. Da biste izgradili brend i formirali identitet, najpre morate precizirati kakvu vrstu usluge ćete ponuditi, koju hranu servirati, ali i kakav će biti ambijent vašeg restorana.
Vaš cilj ne treba da bude prostor u kome se služi hrana, već mesto sa misijom koje u svakom segmentu dočarava vašu viziju. Kada napravite specifičnu atmosferu u kojoj se može razgovarati uz ukusno jelo, vi zapravo stvarate iskustvo za pamćenje i mogućnost da vam se gosti uvek vraćaju.
Kako zamišljate svoj restoran?
Ovetljen restoran u mediteranskom stilu dekorisan biljkama sa puno floralnih motiva na zidovima ili moderno opremljen podrumski bar u kome se svira bluz uživo? Kakvu energiju želite da prenesete ambijentom i nazivom? Da li je vaš san skromno i spokojno mesto za opuštanje ili restoran za manje proslave i venčanja? Pronađite jedinstvene odgovore na ova pitanja i započnite izgradnju svog brenda.
Kakvu hranu ćete posluživati?
Sastavljanje jelovnika deo je ovog koraka. Kada odlučite kakvu vrstu restorana želite otvoriti, posvetite se detaljnom kreiranju menija. Ako je to restoran domaće kuhinje, koja tradicionalna ćete praviti i posluživati? Italijanski, meksički ili riblji restoran – istražite koji delikatesi su najtraženiji i najukusniji i uvrstite ih u svoj jelovnik.
Digitalizujte upravljanje restoranom
Olakšajte sebi upravljanje restoranom u samom početku. Ostvarite veću efikasnost i konkurentnu prednost tako što ćete koristiti sofisticirane softvere. Jedan od garantovanih načina da pojednostavite poslovanje jeste da uložite u profesionalni program za restorane.
Integracijom ovakvog sistema bez poteškoća možete pokrenuti i pratiti procese poput obrade plaćanja, upravljati inventarom, osobljem, ali i digitalizovati svoje menije, unaprediti proces naručivanja. Prednosti su brojne. Ostvarićete najveću efikasnost i produktivnost, optimizovati sve operativne procese, i na kraju, što je možda i najvažnije, povećati zadovoljstvo svojih gostiju.
Pametno organizujte svoje finansije
Koliko košta otvaranje restorana u Srbiji? Mnoge početnike u ugostiteljskom poslu najviše zanima upravo ovo pitanje. Precizan odgovor očigledno zavisi od brojnih faktora. Međutim, u današnje vreme problem nije finansiranje već način na koji ćete svojim budžetom upravljati.
Kao vlasnik restorana morate se ozbiljno posvetiti knjigama i računovodstvu, ako želite da optimizujete svoje poslovanje. Postoji veliki broj odličnih kurseva i obuka koje vam mogu pomoći da savladate osnove knjigovodstva. Ukoliko niste sigurni da to možete sami, onda postupite pametno će i angažujte računovođu ili finansijskog konsultanta koji će se pobrinuti za taj deo. Na ovaj način ostvarićete izvesnu sigurnost od novčanih gubitaka zbog neočekivanih ili pogrešno izračunatih troškova operativnih procesa koji prate restoranski posao.
Zaposlite profesionalce
Zapravo, pored zapošljavanja stručnog i visoko profesionalnog kadra, još jedan bitan zadatak koji imate kao vlasnik restorana jeste dobra organizacija osoblja. Vaš cilj ne treba biti samo pronalaženje kvalitetnih radnika, već i formiranje takvog kolektiva u kom će oni želeti da ostanu.
Da biste bili prepoznatljivi po profesionalnoj usluzi i posluživanju odlične hrane, izaberite najbolje konobare, kuvare i možda najbitnije – najboljeg menadžera koji će sa uspehom voditi vaš restoran i održavati u njemu zdravu radnu atmosferu.
Lice vašeg brenda i ključ uspešnog poslovanja su svi vaši zaposleni – od hostese na ulazu, preko konobara i barmena do kuvara. Zbog toga je važno da se okružite profesionalcima koji znaju vrednost svakog gosta i daju sve od sebe da im svaku posetu pretvore u posebno iskustvo. U isto vreme, bitno je da konstantno stimulišete svoje radnike i stavite im do znanja da cenite njihov trud i rad. Tako ćete osigurati da i dalje rade jednako profesionalno, ako ne i bolje.
Ne zaboravite da se oglasite
Brendiranje i oglašavanje su dva bitna segmenta u vođenju restorana. Izgradite identitet koji ima potencijal da postane široko prepoznatljiv, a onda dobro uložite u marketing. Istražite koji su najefikasniji načini da doprete do svoje ciljne grupe.
Ako želite da vas shvate kao ozbiljne profesionalce, postarajte se da se za vas i vašu uslugu čuje – kako u stvarnom, tako i u onlajn svetu. Pokrenite svoj sajt na kome ćete predstaviti jelovnik, misiju restorana, ali i osnovne korisne informacije kao što je detaljno uputstvo kako doći do vas ili kako poručiti hranu – ukoliko radite dostavu na kućnu adresu, na primer.
Izuzetno korisna taktika je oglašavanje na društvenim mrežama. Otvorite naloge na Fejsbuku, Instagramu, Tviteru koje možete voditi sami ili prepustiti profesionalcima.
Najbolja reklama će svakako biti preporuka zadovoljnog gosta, te je tako vaš glavni zadatak kao vlasnika restorana da ponudite vrhunsku hranu i uslugu – i uspeh je vaš.